Posts about theaterwetenschap

onderzoeksdialoog

april 21st, 2009

In maart 2009 zijn Joris Weijdom en ik een dialoog gestart over onze onderzoeken. Joris Weijdom is hoofd van de onderzoeksgroep Virtueel Theater aan de HKU en een van de onderzoekers van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen. Verder is hij werkzaam als docent aan de opleiding Design for Virtual Theatre and Games. Het onderzoekvan de onderzoeksgroep Virtueel Theater richt zich op twee vragen namelijk:

1. Wat is de invloed van interactieve technologie op de repetitiefase van een theatraal maakproces?
2. Welke eigenschappen zijn belangrijk in het ontwerp van de interface van de interactieve technologie die wordt ingezet in een repetitiefase?

Voor meer informatie over zijn onderzoek bezoek talltreelabs.org.

Deze correspondentie heeft mij geholpen in de laatste fase van mijn afstudeeronderzoek en op dit moment leg ik de laatste hand aan mijn scriptie theaterwetenschap. Na afrondingen van mijn scriptie zal ik dit onderzoek voortzetten en mijn analysemethode toepassen op enkele maakprocessen in 2009 en 2010.

Door middel van videoboodschappen van zijn kant en brieven van mijn kant Middels hopen weinzicht te krijgen in de kennis van de ander met betrekking tot transdisciplinaire maakprocessen en in het bijzonder het gebruik van interactieve digitale technologie in het maakproces (repetitieproces) van theater. Trefwoorden: ANT (actornetwerk theorie), objectgeoriënteerd denken, theater, technologie, transdiscipline, maakproces, VUE.

Deze correspondentie is te volgen: onderzoeksdialoog

Tweede brief aan Joris

april 14th, 2009

Mijn tweede brief aan Joris is hier te lezen als pdf: Brief aan Joris02

Deze brief maakt onderdeel uit van een onderzoeksdialoog tussen Joris Weijdom en Jochem Naafs.

Tweede brief van Joris

maart 9th, 2009

De tweede brief van Joris Weijdom:

Het bijbehorende pdf document is hier te downloaden.

Deze brief maakt onderdeel uit van een onderzoeksdialoog tussen Joris Weijdom en Jochem Naafs.

Eerste brief aan Joris

maart 5th, 2009

Mijn eerste brief aan Joris Weijdom in reactie op zijn videobrief is hier te lezen als pdf.

Eerste brief van Joris

februari 16th, 2009

Dit is de eerste brief in een lopende correspondentie tussen Joris Weijdom en Jochem Naafs. Klik hier voor een overzicht van deze correspondentie.

Processing Dance

februari 10th, 2009

On December 6 and 7 Danslab organised Frame, a two day gathering of choreographers on artistic research, or if you wish: artistic explorative processes. To discuss this topic Danslab proposed to take two (related) types of knowledge as a starting point: embodied knowledge and subjective knowledge. Danslab asked me and two other students in Theatre Studies to join this discussion and write a report. You can read a small teaser here:

Processing Dance
Thinking outside the Frame – Research on choreographic research

By Jochem Naafs

Who defines the product?
What defines the product?
What is the knowledge of dance?

Why would these questions come up if you put about 25 choreographers and dance scholars in one room? I am not sure. Maybe it is because dance is not in any way really tangible. Dance is temporarily. This article reports my thinking and feeling during and after Frame – Research on Choreographic Research. My thoughts have been leading me towards the question what a choreographic product and choreographic knowledge is and can be.

Download the full report (.pdf).

The reports of Nina Aalders and Anoek Nuyens are available on the website of Danslab.

Steve Paxton: Re-envisioning Ave Nue

januari 31st, 2009

These weeks I am participating in a collaboration of students with Artist in Residence at the AHK Steve Paxton. We are re-envisioning his project Ave Nue.

Ave Nue was made in Brussels in 1985. It dealt with a 75 meter or so long space, in which two audience seatings with 50 or so people gradually were moved away from each other, and dance and projections happened in between. We are investigating this project with 10 SNDO students, 3 students from the Amsterdam Master of Choreography, 2 students of the MA Theatre Studies (UU) and 1 PhD Student (UU).

Read more »

Kikker op Zondag/Levend Lab

januari 31st, 2009

Na een volle en hectische week van het Jessica-project is het morgen tijd voor Kikker op Zondag/Levend Lab. We hebben vijf groepen uitgekozen die hun project komen laten zien in Kikker. Van een ouderschapstest via een puddingabonnement tot een ‘Jessica di-eet’. In jet Jessica-project dient een maatschappelijk thema als uitgangspunt voor kunsteducatie. Aan de hand van dit project wil het lectoraat Theatrale Maakprocessen de vraag stellen hoe engagement onder kunststudenten gestimuleerd kan worden.

Aankondiging (download hier de flyer)
Voor de tweede keer organiseert het lectoraat Theatrale Maakprocessen een Levend Lab voor Kikker op Zondag. Deze keer staat het in het teken van het interdisciplinaire project Jessica dat in januari 2009 plaatsvindt. De zevenjarige Jessica werd dood aangetroffen in het huis van haar ouders, uitgehongerd en gestikt in haar eigen braaksel. Een week lang buigen alle studenten van de faculteit theater zich over de geschiedenis van dit meisje. Aan alle deelnemers van het Jessica-project wordt gevraagd haar in één week op zoveel mogelijke manieren een stem te geven.
Deze Kikker op Zondag zijn enkele interdisciplinaire projecten van de studenten te zien. Na afloop van deze performances en/of presentaties wordt door enkele gasten en de studenten zelf gereflecteerd op het project. Wat houdt het in om binnen een gegeven context te werken? Op welke manier kan engagement worden gestimuleerd op kunstacademies? En is er ruimte voor maatschappelijke thema’s in het onderwijs?

Georganiseerd door Joris Weijdom en Jochem Naafs van het Lectoraat Theatrale Maakprocessen.

Datum: 1 februari
Tijd: 14.30 – 17.30
Locatie: Theater Kikker, Ganzenmarkt 14, Utrecht
Kosten: € 7,00 (voor studenten € 3,50)

How did we belong to?

november 24th, 2008

In November 2008 PACT zollverein organised imPACT08. Some documentation is available on the website: PACT_impactdoku08.pdf

The interactive symposium started of with a lecture by Igor Stromajer and Bojana Kunst: Ballettikka Internettikka. In this lecture they spoke about the idea behind Ballettikka Internettikka and showed examples of different projects they did under this name. The idea behing BI is to use the internet to gain an audience in live (ballet) events. The advantage of the internet for broadcasting in combination with wireless internet access with both video and audio streams is that you can make a ballet almost anywhere, from the basement of the Bolshoi Theatre in Moscow to a factory in Velenje (Slovenia) and show it everywhere at (almost) the same time. Stromajer and Kunst describe B.I. as “an ongoing artistic study of the internet guerrilla performance”.

One of my favorite pieces is Hydraullikka. The audience is the spectator of two robots being flattened into one by a large hydraulic press. The performance plays with the fact that it is easy to sympathise with antropomorf robots. Because you cannot do anything about the pressing you start to feel guilty and sorry. It reminds you of live footage from warzones of the news and the images of murder. This feelling accurs even when the video is not shown live.

The performance Mind out by Station House Opera was shown the samen night. Being out of your mind got a whole new meaning for me during and since that performance. Imagine that my body is thinking and saying what your mind is thinking and your body is doing. My body is doing what my mind is thinking, but my mind is in your body, so you are saying what I am thinking and doing.  In other words your mind is in my body and vice versa. This is the easy part. In Mind Out there are five persons. In the begining the order is clear: 1-2-3-4-5-1-2 et cetera. In this way five persons can poor themselves one cup of tea. “You take the pot” “And poor the water” You “take a tea bag” “…”. But after a while things are being mixed up. People are losing other people’s mind, bodies are disobeying their minds, bodies seem to control the mind of other bodies and give orders in stead of just saying what they are thinking. In the workshop on Sunday 1st, we learned to be mindless.

The third presentation was by two architects of OMA. OMA developed a plan for the redevelopment of the old Zollverein area where PACT Zollverein is based. We worked in small groups in the area that day to rediscover the site. “During IMPACT08, OMA architects Floris Alkemade und Alex de Jong will illustrate working processes and research strategies in architecture. Taking the Zollverein Master Plan as an example, they will look at how the arts can potentially use architectural thinking as a creative resource”.

Orbis Pictus – Theatrum Mundi

oktober 14th, 2008

Van 23 t/m 26 oktober vind in Amsterdam de conferentie Orbis Pictus- Theatrum Mundi plaats. Deze conferentie wordt georganiseerd door het Gesellschaft für Theaterwissenschaft en heeft dit jaar als thema de combinatie van de wereld als podium en de zichtbare wereld. De vraag die gesteld wordt is hoe het theater de wereld waarin wij leven zou kunnen verbeelden.

De conferentie is opgdeeld in vier secties: paradigma verschuivingen, methoden, esthetiek en politiek. Naast lezingen en discussies zijn er in Frascati ook diverse voorstellingen en installaties te zien:

De installatie Anamorphose van Ibrahim Quraisi, Nothing can surprise us van Andrea Bozic en Julia Willms, Little red (play): herstory van het internationale gezelschap andcompany&Co en The art of flipbook (Daumenkinographie) van Volker Gerling.