Posts about theaterwetenschap

imPACT 2008: How to belong to…

oktober 14th, 2008

In Essen vind 2 t/m 4 november het symposium imPACT 2008: How to belong to… plaats. Het culturele instituut PACT Zollverein (PACT Zollverein Performing Arts Choreographisches Zentrum NRW Tanzlandschaft Ruhr) organiseert dit driedaagse interactieve symposium.

Dit jaar worden de drie dagen georganiseerd en geleid door de performance group Station House Opera (VK), architecten Floris Alkemade en Alex De Jong van OMA (NL) en multimedia kunstenaar Igor Stromajer en performance expert Bojana Kunst (SI).

“The invited guests have developed strategies that are as playful as they are tactical, subversive, invasive and methodically analytical in addressing complex systems in our society” (www.pact-zollverein.de).

Het idee van imPACT is dat ze ieder jaar diverse “artists, practitioners, theoreticians and advanced students from the areas of dance, theatre, art, new media and architecture” uitnodigen om deel te nemen aan het symposium. Het symposium onderzoekt artistieke strategieën en kritische methoden. Niet alleen in de praktijk, maar ook in theoretische reflectie en dor middel van discussie. Ik neem dit jaar deel aan het symposium en hoop hier extra input van te krijgen voor mijn onderzoek naar transdisciplinaire maakprocessen.

Changing Perspectives

maart 31st, 2008

(geschreven als afsluiting van de cursus Theatre Research in Practice (Master theaterwetenschap i.s.m. HKU, maart 2008)

Changing perspectives: An art based research on restructuring the viewer’s perspective

This post is based upon the research I have been doing in the lost couple of months. A theoretical research on the idea of doing art based research and an art based research on the question in what way we can restructure a viewer’s perspective. In this post I would like to evaluate and reflect on my research and share some results that came out of it. It will be quite a long post so click on “Continue reading ‘Changing Perspectives’” if you have the time.
Read more »

De spelende bezoeker van playful performance

november 22nd, 2007

“De spelende bezoeker van playful performance: een productiedramaturgisch onderzoek naar de rol van de performancebezoeker”. MA scriptie Nieuwe media en digitale cultuur (download hier: Scriptie Jochem Naafs.pdf)

Samenvatting
Aan de hand van de voorstelling Datsja van Powerboat geeft dit onderzoek antwoord op de vraag op welke manier de bezoeker van playful performance de ervaring kan krijgen een speler te zijn. Playful performance is een theatervorm die zowel de acteur als de bezoeker de mogelijkheid geeft om te spelen, het combineert daarbij theater en bepaalde kenmerken van games. Deze studie richt zich ten eerste op de kenmerken van de ludische cultuur, waarin performativiteit, participatie en de ervaring een grote rol spelen. Vervolgens richt het zich op de voorwaarden die de maker van playful performance schetst. Uit deze studie blijkt dat playful performance actief gebruik maakt van de kenmerken van de ludische cultuur en deze inzet om de bezoeker de ervaring te geven een speler te zijn.

Sleutelwoorden
playful performance, ludische cultuur, spel, performativiteit, ervaring, participatie